Wednesday, 17 January 2018

Sebab kenapa orang Melayu dulu guna keris, pedang walau sudah ada senapang lawan penjajah

Muhammad Zulsyamini Sufian Suri     Wednesday, 17 January 2018     09:31     No comments
 Oleh: Muhammad Zulsyaini Sufian Suri

Gambar hiasan Ihsan (klik sini)


Mungkin ada yang tertanya-tanya apa sebabnya  pahlawan Melayu dulu-dulu lebih suka menggunakan keris, lembing, parang dan sebagainya sewaktu bertempur dengan penjajah yang menggunakan senapang, pistol dan meriam walaupun orang Melayu di waktu itu juga mempunyai senapang dan meriam?

Sesetengah orang kata orang Melayu dulu kata memang ketinggalan dan sebab itu mereka tiada senjata yang boleh menyerang dari jarak jauh seperti senapang. Siapa kata? Bukankah orang Melayu dahulu terkenal sebagai pelayar dengan pembuatan kapal.

Mustahillah kalau masyarakat Melayu kuno mampu bina kapal namun tak mampu buat senapang. Sedangkan di zaman penentangan penjajah yang bermula sewaktu era Kesultanan Melayu Melaka, meriam telahpun wujud dan digunakan oleh orang Melayu.

Bagaimana mungkin konsep senapang yang menyerang dari jarak jauh menggunakan kekuatan momentum letupan sebagaimana meriam tidak pernah terfikir dalam benak orang Melayu di waktu itu sedangkan mereka pun menggunakan meriam?

Jawapannya sebab senapang dan pistol pada zaman dulu tak sama dengan senapang dan pistol di zaman sekarang. Zaman dulu senapangnya sekali tembak kemudian harus 'reload' 'jolok-jolok' untuk tembakan kedua dan seterusnya di mana tempoh 'reload' itu mengambil masa yang agak lama.

Zaman sekarang senapang dan pistol semuanya full auto atau semi-auto. Sekali 'reload' boleh tembak 7 das (bagi jenis Desert Eagle), 8 (Walther), 14 (Beretta) dan sebagainya.

Cuba bayangkan kalau senapang yang menggunakan katrij 'jolok-jolok' itu tembak sekali kemudian peluru tersasar. Demikianlah menjelaskan mengapa pendekar-pendekar Melayu lebih gemar menggunakan keris, parang, lembung, tombak dan sebagainya sewaktu bertempur dengan penjajah yang menggunakan senjata api khususnya dalam tempur jarak dekat.

Sebab itulah senapang yang digunakan penjajah pada zaman dulu ada disertakan bilah pisau di bahagian muncungnya, sebab kalau tak sempat 'reload' akibat peluru tersasar, mereka boleh bertempur menggunakan bilahan pisau yang dilekatkan dengan senapang itu.



0 comments :

TULAR

PARUH PENGARANG

Pergi Ke Peta Laman

TEST

Like Us

Powered by Blogger.
AGAMA

Followers

DIARY MEMORY

PAPARAN Lebih Banyak » PENDAPAT
PAPARAN Lebih Banyak » DIARI

Company

BERITA

Legal Stuff

PARUH PENGARANG

FAQ's

Blogroll

© 2016 Inteleaks. Dirangka oleh Zulsyamini. Powered by Blogger.